ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1. Isus na križu - prije radova.

Slika 2. Isus na križu - poslije radova.

Slika 3. Sv. Josip sa kerubinima - prije radova

Slika 4. Sv. Josip sa kerubinima -poslije radova

Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Isus na križu”

Diplomski rad, Ana-Marija Ljubo

Mentorica: izv. prof. mr. art. Tamara Ukrainčik

Datum obrane: 4. lipnja 2013.

U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Isus na križu“ iz Dijecezanskog muzeja u Zagrebu, izvorno iz Crkve Sv. Marije Jeruzalemske u Trškom vrhu.

            Slika je bila središnji dio crkvene procesijske zastave.  Nepoznatog je autora, izrađena tehnikom ulja na lanenom platnu, iz 18. stoljeća, dimenzija 107,5 x 72 cm. Oslikana je s obje strane: raspeće Kristovo s ornamentima od kosti i lubanja je na strani A, a lik sv. Josipa s dva kerubina je na strani B. Budući da platneni dio zastave koji je okruživao sliku nije sačuvan, objekt je tretiran kao štafelajna slika. Na Odsjek za restauriranje i konzerviranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti došla je napeta na slijepi okvir i s brojnim oštećenjima.

            Uslijedili su istražni radovi o crkvenim procesijskim zastavama i načinima konzerviranja istih. Izvedena su ispitivanja materijala koji se koriste u restauriranju, ali nisu uobičajeni za korištenje na štafelajnim slikama. Jedan od tih materijala je krepelin svila koja se najčešće koristi u restauriranju i konzerviranju tekstila. Također su ispitana mnoga veziva od kojih se posebno istaknuo Mowiol 4-98 čija je kvaliteta detaljnije ispitana.

            Konzervatorsko-restauratorski radovi obuhvatili su bilježenje zatečenog stanja popraćeno fotografskom i grafičkom dokumentacijom, uklanjanje uzročnika oštećenja kao što su ukrasni i slijepi okvir i zakrpe, kemijsko uklanjanje površinske nečistoće, ravnanje slike na toplinskom vakuum stolu, izradu nadoknada u nosiocu, retuš strane B, dubliranje slike na krepelin svilu, retuš strane A te nanošenje zaštitnog sloja laka. Slika će biti pohranjena u kutiju od beskiselinskog kartona i tako vraćena vlasniku. Kompletna pisana, grafička i fotografska dokumentacija tijeka radova priložena je uz rad.