ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1.
Poklonstvo sveta tri kralja - Stanje prije radova

Slika 2.
Poklonstvo sveta tri kralja - Stanje nakon radova

Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Poklonstvo Sveta tri kralja” i pripadajućem ukrasnom okviru

Diplomski rad, Petra Richter

Mentorica: izv. prof. mr. art. Tamara Ukrainčik

Komentor: izv. prof. mr. art. Andrej Aranicki

Datum obrane: 11. veljače  2014.

 

Sažetak

U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Poklonstvo Sveta tri kralja” i na pripadajućem ukrasnom okviru. Slika je izvedena u tehnici ulja na drvu, inventarski broj slike je DM 1719. Slika je vlasništvo Dijecezanskog muzeja u Zagrebu.

Slika i ukrasni okvir dopremljeni su na Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina (OKIRU) Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu u lošem stanju. Po cijeloj slici bili su vidljivi nedostaci u svim slojevima te zone odvajanja osnove i slikanog sloja od nosioca. Nosilac slike izjeden je crvotočinom.

Na slici su izvedeni sljedeći konzervatorsko-restauratorski radovi: preventivno podljepljivanje-facing, dezinsekcija, analiza mikro uzoraka, čišćenje poleđine slike, konsolidiranje nosioca, podljepljivanje slikanog sloja, čišćenje lica slike, nadoknade u sloju nosioca i osnove, retuš i završno lakiranje.

Na ukrasnom okviru izvedeni su sljedeći konzervatorsko-restauratorski radovi: preventivno podljepljivanje, dezinsekcija, analiza mikro uzoraka, podljepljivanje slikanog sloja, čišćenje poleđine i lica okvira, nadoknade u sloju nosioca i osnove, retuš i završno lakiranje.

U teorijskom dijelu diplomskog rada obrađena je procedura vezana uz preventivno podljepljivanje, naročito facing. Temeljita priprema za taj postupak bila je nužna kako bi se u radovima mogli primijeniti metode i materijali sukladni umjetnini i etici struke.

U dogovoru, i uz konzultacije sa konzervatoricama Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode Zrinkom Mažar i Stelom Cvetnić odlučeno je da se slika neće vratiti u ukrasni okvir, jer je vjerojatno naknadno u njega postavljena, a i okvir ne odgovara slici po veličini.

Konzervatorsko-restauratorski radovi popraćeni su detaljnom pisanom, grafičkom te fotografskom dokumentacijom. Nakon izvršenih radova, slika se sa ukrasnim okvirom vraća u Dijecezanski muzej u Zagrebu.