Tjedan filozofije i filma (Malabou, Bullot)

U zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti u utorak, 27. veljače 2018. Multimedijalni institut organizira večer proširenog filma.

U sklopu našeg Vizualnog kolegija i programa MSU-a Kino umjetnika od 20h predstavljamo filmove francuskog redatelja i teoretičara Érika Bullota, povodom čijeg dolaska smo objavili knjižicu “Film i njegov dvojnik”.

Iste večeri u 18h naši kolege iz Film-protufilma pak organiziraju predavanje o čuvenom njemačkom filmašu Harunu Farockiju, naslovljeno “ Harun Farocki: Druga vrsta empatije”. Govore Antje Ehmann i Carles Guerra.

Dan ranije, 26. veljače u 19 sati na Akademiji dramske umjetnosti (Frankopanska 22), vodeća francuska filozofkinja Catherine Malabou izložit će svoja promišljanja o metamorfozi pojma inteligencije, s obzirom na razvoj suvremene tehnologije.

Érik Bullot: Dar jezikâ

projekcije filmova uz kratki uvod autora utorak, 27.02.2018. u 20h @ Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

Film nije samo vizualna umjetnost, već i sredstvo izražavanja usko povezano s jezikom i prevođenjem. Njegovo stvaranje odvija se unutar niza stvorenih jezika. Je li film svojevrstan vizualni esperanto? Kako komuniciramo? Kako uspijevamo prijeći iz jednog medija u drugi? Mreža leksikografskih konotacija povezana sa samim terminom vodi ka shvaćanju prevođenja kao prelaska ili transfera s nekog mjesta na neko drugo, ili pak povezivanju riječi, fraze, teksta s nekim drugima. Ali što to putuje, što prelazi? Što se događa u slučajevima intersemiotičkog prevođenja, interpretaciji verbalnih znakova znakovima neverbalnog – vizualnog – semiotičkog sustava? I nadalje: ako suvremena akustička tehnologija odvaja glas od tijela što dozvoljava uneređivanje, manipulaciju i krađu govornikova glasa – što tada s govornikovom subjektivnošću?

Francuski redatelj Érik Bullot autor je brojnih ironičnih radova koji nastanjuju prostor između autorskog i eksperimentalnog filma, tj. prostor kina drugim sredstvima. 27.02.2018. u 20h u Muzeju suvremene umjetnosti Zagreb (Avenija Dubrovnik 17), nakon autorovog uvoda prikazujemo 4 njegova filma: pjevanje imena gradova (Geografska fuga, 2013, 4’); recitiranje apsurdnih fraza na desetak različitih jezika, igrajući se zvukom i značenjem riječi (Jezikolomke, 2011, 11’); izgovaranje unatrag, razgovaranje na različitim jezicima, odgovaranje na zagonetke, korištenje prevodilačkih algoritama, govorenje znakovnim jezikom, kaligrafiranje, izmišljanje nepostojećih jezika (Govor u jezicima, 2005, 26’); dok Érikov posljednji film promatra figuru ptice kao moguću sliku ili alegoriju dokumenta, otvorenu za prijevod i preoblikovanje/transpoziciju (Novi priručnik za lovce na ptice, 2017, 12’). Poslije projekcija slijedi razgovor s o proširenim praksama filma, jeziku/cima, prevođenju, lingvistici i semiotici.

Érik Bullot je krajem 2017. objavio i knjigu Film i njegov dvojnik, a povodom njegova gostovanja objavljujemo pamflet s prijevodom dva eseja iz knjige. 

Antje Ehmann i Carles Guerra: Harun Farocki. Druga vrsta empatije

Predavanje utorak, 27.02.2018., 18:00h @ Gorgona, Muzej suvremene umjetnosti

“Empatija je predobra riječ da bi se ostavila bilo kojoj drugoj strani. Empatija je precizniji izraz od identifikacije, njemačka riječ Einfühlung ima transgresivni prizvuk. Složenica je od Eindringen (prodrijeti) and Mitfühlen (suosjećati). Unekoliko, to je silovito suosjećanje. Trebali bismo moći biti tako empatični da to proizvede efekt očuđenja.” (Harun Farocki, Empatija, 2008.)

Izlaganje vizualnih umjetnika i kustosa Antje Ehmann i Carlesa Guerre o radu s filmskom teorijom i praksom Haruna Farockija u različitim dispozitivima pokretnih slika polazi od Farockijeva manifestnog teksta pod naslovom Empatija o nužnosti ponovnog prisvajanja tog važnog pojma koji je bio prepušten neprijatelju, srednjostrujaškom filmu i industriji zabave. Od 1960-ih, Brechtov efekt distanciranja nametnuo je zahtjev za de-romantizacijom i objektivnošću u dokumentarističkim praksama, ali Farocki u tekstu iz 2008. poziva na revidiranje i ponovno prisvajanje silovitog suosjećanja, za drugu vrstu empatije.

Catherine Malabou: Na putu u drugu dolinu queera

Predavanje 26.02.2018. (ponedjeljak) u 19:00h Akademija dramske umjetnosti – dvorana F22 (Frankopanska 22)

Catherine Malabou je vodeća francuska filozofkinja, a crvena nit njezinog filozofskog rada je pojam plastičnosti i mogućnost plastične ontologije. Plastičnost označava podjednako sposobnost preuzimanja forme (poput plastičnosti gline) i stvaranja forme (poput plastičnih umjetnosti ili plastične kirurgije). Malabou je taj Hegelov termin preuzela i razvila ga premošćujući brojne jazove između filozofije, psihoanalize i neuroznanosti, transformirajući pritom svaku od ovih disciplina.

U zagrebačkom predavanju Na putu u drugu dolinu queera Malabou će predstaviti svoja promišljanja o metamorfozi pojma inteligencije, s obzirom na razvoj suvremene tehnologije. Tim povodom Multimedijalni institut, u suradnji s Fakultetom za medije i komunikacije, objavljuje prijevod njene najnovije knjige Preobražaji inteligencije, nakon što su u protekle dvije godine publicirane njena Ontologija nezgode i Šta da radimo sa našim mozgom?.

U novoj knjizi Preobražaji inteligencije Catherine Malabou preispituje i revidira neke od temeljnih pretpostavki svog ranijeg rada posvećenog plastičnosti mozga. U toj samokritici novi avatar plastičnosti postaje inteligencija. Malabou konceptualizira inteligenciju kao posrednika između područja transcedentalnog i empirijskog, te pomoću nje ocrtava novu topologiju mišljenja, slobode i otpora. Preobražaji inteligencije lucidna je, koncizna i izvanredno napisana studija koja pri orijentiranju u razmišljanju nepogrešivo pokazuje sjever.