Jasen Vodenica: Mit o mašini

Otvorenje izložbe Mit o mašini umjetnika Jasena Vodenice održat će se u srijedu, 3. travnja 2019. u Galeriji SC s početkom u 20 sati. Izložba je otvorena do 13. travnja. Radno vrijeme galerije je radnim danom od 12 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati.

Mit o mašini treći je dio Trilogije o visinama. Video Florida (2017.), uključen u ovu instalaciju, bio je početak istraživanja tema skale, reprezentacije, okoliša i tehnologije. Materijal je prikupljen za vrijeme autorova života i bavljenja pčelarstvom u blizini NASA-ina mjesta za lansiranje raketa Cape Canaveral. Instalacija se sastoji od kolekcije međusobno povezanih kinematografskih atrakcija koje preispituju poziciju promatrača. Riječ je o kombinaciji radnog prostora, završenih radova i povremenih performativnih akcija videa i zvuka. Obilježavajući 50. obljetnicu čovjekova slijetanja na Mjesec, rad istražuje kompleksne povijesti suvremenih tehnologija i slike Zemlje.

Ovaj su razgovor vodili Jason Mulhausen i Jasen Vodenica 25. 3. 2019. negdje između SAD-a i Hrvatske.

Mulhausen: Kako si se počeo zanimati za slijetanje Apolla 11 na Mjesec, a čija se pedeseta obljetnica obilježava ove godine?

Vodenica: Ovaj se rad nalazi na raskrižju mnogih mojih zanimanja te je organički evoluirao putem eksperimenta, refleksije i istraživanja. Započet je mojim preseljenjem u Floridu 2004. godine kada sam se pridružio pčelaru Bobu. Bob živi blizu mjesta Cape Canaveral što je najbliže što se jedan civil može pridružiti Svemirskom centru John F. Kennedy. Tijekom te dvije godine svjedočio sam mnogim lansiranjima svemirskih letjelica. U isto sam se vrijeme počeo baviti analognim filmom te sam snimao Boba i njegov skriveni svijet kako sam radio uz njega i lansiranja. Zajedno s njim gledao sam kako niču takozvane kuće McMansions preko nekadašnjih šumaraka naranči. I gledao sam s njim kako njegovo drveće naranči umire od ove invazije. Nisam imao sredstva ili potpore da završim taj film sve dok godinama kasnije nisam stigao na Odsjek novih medija u Zagrebu.

Od mog snimanja Boba i njegovih pčela pa do lansiranja raketa i njihovih kamera, zanimalo me povezivanje ovih formi vizualnosti. Time je započet proces analize vizualne kulture zračnih slika i njihove komplicirane povijesti. Istraživao sam kako zračna fotografija ustoličuje gledatelja u nadmoćnu poziciju s trenutnim pristupom određenom fenomenu na svim skalama dok ljudsko tijelo sa svojim senzornim / kognitivnim aparatom ne može funkcionirati niti na jednoj razini osim svoje. Priča je kompleksno ispričana kroz iskustva iz moje osobne povijesti te joj pokušavam pristupiti postrance te na potencijalno konstruktivan način. U radu povezujem slijetanje na mjesec, film, zadružne kukce, spektakl i nadzor. Samo želim otpetljati čvor.

Cijeli razgovor pročitajte na: http://sczg.unizg.hr/kultura/program/jasen-vodenica-mit-o-masini-izlozba/

Jasen Vodenica (1978., Cleveland, Ohio) završio je preddiplomski studij industrijskog dizajna na Ohio State University, a magistrirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer Novih medija. Njegova  je umjetnička praksa refleksija njegove znatiželje i zanimanja oko suvremenih pitanja. Fokusirajući se na skale, izmještanje i tehnologiju te njihove raznolike povijesti, Vodenica se bavi sakrivenim ideologijama dominantnih narativa. Između 2010. i 2014. radi kao projektni menadžer u studiju Ann Hamilton, a 2007. postaje jednim od osnivača organizacije Third Hand Bicycle Cooperative (Columbus, Ohio). Trenutno živi i radi u Zagrebu.