Zadovoljstvo nam je pozvati Vas na otvorenje samostalne izložbe radova Ane Pintarić po nazivom “Utopijska tijela”, koje će se održati u petak, 13.06. 2025. godine u 19 h u galeriji Šira.
Iz predgovora izložbe:
“Ciklus radova Utopijska tijela idejno je proizašao iz crteža pod nazivom Majmunica. Motiv Majmunice preuzela sam iz konteksta vizualne rekonstrukcije ženke Ardipithecus ramidus - ilustracije temeljene na arheološkim nalazima kostiju jedinke iz roda izumrlih primata. Ono što me inicijalno fasciniralo u vezi te ilustracije, jest činjenica da se ne radi o reprezentaciji koja se temelji na opservaciji “stvarnog” tijela (s obzirom na to da ne postoji živi Ardipithecus kojeg bi mogli opservirati), već o reprezentaciji koja se temelji na znanstvenim pretpostavkama fenomenološke stvarnosti tijela. Drugim riječima, temelji se na imaginarnom tijelu. Stvarni objekt, kostur Ardipithecusa, biva “ugrađen” u reprezentaciju pretpostavke tijela koje ne postoji izvan crteža. Moj odnos s Majmunicom sličan je odnosu između djevojčice i njene barbike. Barbika je reprezentacija u koju djevojčica upisuje svoj identitet u kontekstu igre. Unutar igre, barbika se nalazi u situacijama u kojima se djevojčica u pravom svijetu ne može nalaziti. Stoga barbika predstavlja reprezentaciju djevojčice unutar fantazije koja se zove igra. U igri s Majmunicom, upisujem svoj identitet u njeno mjesto kako bi “negirala” nemoguću poziciju (ženskog) subjekta u kojoj se nalazim u stvarnom svijetu. No zašto je povoljno igrati se kao Majmunica? Majmunica, kao ni barbika, ne postoji osim kao vlastita reprezentacija. Barbika je reprezentacija “idealne žene”, kakva u stvarnosti ne postoji. Majmunica je reprezentacija ideje tijela ženke Ardipithecusa (kao pretpostavke u glavi arheologa), odnosno tijela koje kao takvo u stvarnosti ne postoji, niti je ikada postojalo.
Moje vlastito tijelo, koje pak postoji u stvarnosti, u neprestanoj je poziciji afirmiranja ideje ženskog tijela. “Ženstvenost” se ne ostvaruje pukom biološkom determinacijom spola pri rođenju, već u konstantnom naporu uvažavanja općih standarda ljepote i ženstvenosti. Biti žena jest biti inherentno neadekvatna ili nepotpuna reprezentacija idealne forme. S druge strane, biti Majmunica je biti, istovremeno, i reprezentacija i idealna forma vlastitog tijela. Majmunica ima tijelo koje nije “proživljeno” u stvarnom svijetu, već postoji samo kao slika. To je odlika “utopijskog tijela” koja mi se ukazuje ultimativna fantazija. U znamenitom djelu umjetnice Barbare Kruger, preko prepolovljenog ženskog lica, u crvenom fontu ispisane su riječi upozorenja “Your body is a battleground.” [Tvoje tijelo je bojište]. To djelo je nastalo u kontekstu političke borbe za reprodukcijska prava američkih feministkinja. Živo tijelo je poprište ideoloških, političkih i pravnih sporova. Te postavke, međutim, ne vrijede za Majmunicu pošto ona, kao reprezentacija reprezentacije, živi unutar utopije crteža. Riječ “utopija” dolazi iz grčkog jezika iz kojeg se prevodi doslovno kao “ne-mjesto”. Utopija inherentno ne sadrži tlo, stoga nije u opasnosti da postane bojište. Majmunica živi crtež.
Crtež funkcionira kao fantazija u kojoj su slika i tijelo isto. Istovremeno idealna forma i njena reprezentacija. Utopija u kojoj se razrješava tenzija između ideje u svijetu čistih formi i reprezentacije u fenomenološkoj stvarnosti, te se jedno izjednačava s drugim.”
Ana Pintarić
Životopis autorice:
Ana Pintarić rođena je 19. studenog 1999. godine u Čakovcu. Završila je Graditeljsku školu Čakovec - smjer Dizajn unutarnje arhitekture, a 2024. godine diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu na Slikarskom odsjeku u klasi prof. dr. art. Ksenije Turčić. Do sada je samostalno je izlagala u Laubi - kući za ljude i umjetnost u sklopu ciklusa “Šalji dalje” 2023. te u neformalnoj Galeriji ALU - Uža 2023., kao i na brojnim skupnim izložbama, od kojih izdvaja grupnu izložbu Palimpseti s Anom Simić i Janom Jovašević u Galeriji ‘73 u Beogradu 2024., izložbu Erste Fragmenti 17 u Laubi 2021. u sklopu koje je nagrađena stipendijom, studentsku izložbu u Galeriji FLU u Beogradu 2022., popratne izložbe u sklopu 6. i 7. bijenala slikarstva te izložbu u Galeriji SC pod nazivom “Jeste li vi ozbiljna galerija?“ 2024. 2025. U Galeriji Siva kurirala je zajedno s Marinom Popović grupnu izložbu “Thank you for the roses”. Živi i radi u Zagrebu.
Izložbu u galeriji Šira možete pogledati u radnom vremenu Galerije (pon-pet: 9-16 h, 18-20 h, subotom: 11-16 h) do 27.06..2025.
Izložba je ostvarena uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija RH i Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba.
Pratite nas na web i facebook stranici te Instagram profilu galerije Šira
@galerijashira