MEĐUNARODNA RADIONICA U SKLOPU RESTAURATORSKE PRAKSE
U CRKVI SV. MARIJE KOD LOKVE;
Neinvazivna i mikroinvazivna analitička istraživanja zidnih slika
U crkvi sv. Marije kod lokve u Gologorici, praksa studenata Odsjeka za konzerviranje i restauriranje umjetnina (OKIRU) tradicionalno se održava već dugi niz godina. Tako se i ove 2025. godine, od 07. do 18. srpnja, grupa od šest studentica 3. godine slikarskog usmjerenja uključila u zaštitu srednjovjekovnog zidnog oslika koji donosi jedan od najstarijih prikaza Poklonstva Kraljeva u Istri. Konzervatorsko-restauratorski zahvati bili su usmjereni na stabilizaciju fragmenata koji su unazad tri godine otkriveni u donjoj zoni sjevernog i zapadnog zida crkve te njihovo dočišćavanje. Strpljivim i minucioznim radom studenata pod vodstvom prof. mr. art. Neve Pološki, korištenjem ultrazvučnog čistaća i skalpela, stoljećima sakriveni ispod više slojeva žbuka i vapnenih naliča na vidjelo polako dolaze izvorni fragmenti žbuke s tipičnim oslikom draperije (velarium). Ove godine zahvati su prošireni na istočni zid, gdje je pronađen fragment srednjovjekovne zidne slike iza zidane, kamene menze iz 1651. godine. Razgradnja upisane apside nažalost je značila nepovratan gubitak oslika koji je bio izveden s posebnom pažnjom, sudeći po nalazu visoke estetske i tehnološke kvalitete.
Osim uobičajenih konzervatorsko-restauratorskih postupaka koje studenti provode u crkvi sv. Marije kod lokve u svrhu sprječavanja daljnjeg propadanja zidnih slika, ove godine pružena im je prilika na samom objektu vidjeti i iskusiti provedbu analitičkih istraživanja kroz jednodnevnu radionicu. Međunarodna radionica “Neinvazivna i mikroinvazivna analitička istraživanja zidnih slika” održana je 14. srpnja, a organizirana je angažmanom prof. mr. art. Neve Pološki, uz podršku Općine Cerovlje i Konzervatorskog Odjela MK u Puli.
Radionica je organizirana u suradnji s dr. sc. Katjom Kavkler, voditeljicom Odjela za prirodoslovna istraživanja pri Restauratorskom centru Zavoda za zaštitu kulturne baštine Slovenije (Ljubljana) te dr. sc. Teom Zubin Ferri, vlasnicom obrta za tehničke analize ArcheoLab (Pula), znanstvenicama koje niz godina surađuju s Odsjekom za konzerviranje i restauriranje umjetnina ALU u Zagrebu na raznim konzervatorsko-restauratorskim, istraživačkim i edukativnim projektima.
Radionica je započela s predavanjima, gdje su kolegice T. Zubin Ferri (naslov predavanja: Žbuke kroz povijest – Što nas uče?) i K. Kavkler (naslov predavanja: Analythical methods for wall paintings – Possible applications) kroz praktične primjere ilustrirale svoj istraživački rad. U drugom dijelu radionice teorija je provedena u praksu; najprije uzorkovanjem barokne žbuke s pročelja koja će kasnije, u laboratoriju kolegice Zubin Ferri biti podvrgnuta analizi, a zatim provedbom neinvazivnih analitičkih istraživanja pod vodstvom kolegice Kavkler. Pritom je upotrebljen prijenosni Ramanov spektrometar za identifikaciju pigmenata i detekciju eventualno prisutnih štetnih soli. Zanimljiv rezultat dobiven je snimanjem crvenog pigmenta s fragmenta oslika koji je ove godine otkriven na istočnom zidu, u nekadašnjoj apsidi. Nedvojbeno je riječ o cinoberu koji istovremeno nije detektiran na sjevernom zidu, gdje je na dva različita područja slike detektiran crveni oker. Ovom metodom također je ustanovljeno da na površini zidne slike štetnih soli gotovo i nema. Zatim je demonstrirana kolorimetrija, koja se pokazala izuzetno korisnom kako bi se odabrala optimalna boja za izvedbu reintegracije. Najprije je određena i izmjerena boja žbuke arriccia, a dobivene vrijednosti uspoređene su s vrijednostima izmjerenima na probama boja koje su ovom prilikom izrađene kako bi se tonirala suviše istaknuta bijela područja gdje je na površini žbuke vidljiv injekcioni materijal. Kolorimetrija je poslužila tome da se boje za reintegraciju dodatno prilagode ne samo na temelju našeg subjektivnog vizualnog dojma, već na temelju znanosti. I naposlijetku, zidna slika promatrana je pod UV svjetlom koje je jasno ukazalo na tragove voska (žuto-narančasta fluorescencija) na površini slike te okrilo detalje oslika koji nisu razlučivi u vidljivom spektru.
Međunarodna radionica “Neinvazivna i mikroinvazivna analitička istraživanja zidnih slika” organizirana je kako bi se studente upoznalo s alatima koji su neizostavni pri istraživanju materijala kulturne baštine te produkata propadanja. Točnije, kako bi kroz praktično iskustvo razvili svijest o vrijednosti i značaju instrumentalnih metoda, s primarnim fokusom na one neinvazivne, u procesu zaštite kulturne baštine.