Fotografiranje srednjovjekovnog zidnog oslika u kapeli sv. Martina u Martinščini (foto: N. Pološki, 2024.)
Urezane linije (pripremni crtež) na draperijama, kapela sv. Martina u Martinščini (foto: L. Ćurković, 2024.).
Granica pontate, šestarom urezane kružnice i šablonski oslik, kapela sv. Martina u Martinščini (foto: L. Ćurković, 2024.).
Primjeri bogatih šablonskih oslika u kapeli sv. Martina u Martinščini (foto: L. Ćurković, 2024.).
Primjeri bogatih šablonskih oslika u kapeli sv. Martina u Martinščini (foto: L. Ćurković, 2024.).
Studenti su provodili istraživanja izvedbenih tehnika zidnog slikarstva u baroknoj crkvi sv. Marije Snježne u Belcu te srednjovjekovnoj kapeli sv. Martina u Martinščini, u studenom 2024. godine.
Početkom zimskog semestra Ak. godine 2024./2025. (11. studenog 2024.) prof. mr. art. Neva Pološki organizirala je i vodila terensku nastavu u crkvi sv. Marije Snježne u Belcu te kapeli sv. Martina u Martinščini, u sklopu kolegija Konzerviranje i restauriranje zidnih slika 1. Nastavi su prisustvovale studentice 3. godine slikarskog usmjerenja OKIRU; Lara Crvenka, Lucija Ćurković, Iva Petak, Mara Simanić, Ela Sekušak i Elizabeta Tišljar te studentica na razmjeni Antonina Tutaj (Jan Matejko Academy of Fine Arts, Krakov).
Jedan od nužnih koraka pri istraživanju zidnih slika odnosi se na izvornu tehnologiju. Identifikacija izvornih materijala i tehnika koje su upotrijebljene pri stvaranju umjetničkog djela nužna je za potpunije razumijevanje uzroka i posljedica propadanja te implementaciju adekvatnih konzervatorsko-restauratorskih mjera. Nadalje, ovom vrstom proučavanja upotpunjavamo znanje o tradicionalnim materijalima, načinu njihove primjene te umjetničkim procesima.
Nastava je osmišljena kako bi nakon teorijskog uvoda studenti in situ proučavali povijesne, izvedbene tehnike zidnog slikarstva, a odabrana su dva lokaliteta koji izvrsno ocrtavaju baroknu i srednjovjekovnu tehnologiju.
Crkvu sv. Marije Snježne oslikao je Ivan Krstitelj Ranger između 1740. i 1742. godine. Taj se oslik smatra njegovim najbolje očuvanim i najljepšim radom. Među najreprezentativnije Rangerove zidne slike svrstavaju se i one u Štrigovi, Lepoglavi, Purgi Lepoglavskoj i zagrebačkim Remetama. Primjeri su to baroknog Kalkmahlerei slikarstva kojeg karakteriziraju pastozni nanosi boje naneseni na zrnatu površinu svježe žbuke. Srednjovjekovni oslik u kapeli sv. Martina pružio je dobru mogućnost komparacije s baroknom tehnologijom i mirno okružje za detaljnije proučavanje izvedbenih tehnika.
Prije samog početka istraživanja u kapeli sv. Martina, studenti su upoznati s poviješću građevine te dosadašnjim istraživanjima i konzervatorsko-restauratorskim radovima kroz elaborate Hrvatskog restauratorskog zavoda. Pri istraživanju je korišteno koso svjetlo, UV svjetlo te ručni metar, jednostavni alati koji su se pokazali sasvim dovoljnima za osnovnu predodžbu o izvedbenim tehnikama. Slijedeći stratigrafiju, proučeni su svi slojevi zidne slike; od nosioca, preko žbukanih slojeva do samog oslika. Uočene su karakteristike koje ocrtavaju sam stvaralački proces, od pontata, ispucanog konopca, utisnutih i urezanih linija (pripremnog crteža) do šablonskog oslika. Rezultati terenske nastave i istraživanja predstavljeni su kroz plakat koji je izložen na 18. Međunarodnoj konferenciji studija konzervacije-restauracije u Splitu (8. – 9. svibnja 2025.) te na završnoj izložbu ALU u Zagrebu (9. lipnja 2025.).
Upoznavanje s izvedbenim tehnikama zidnih slika (PDF plakat)