ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1.
Sv. Petar i Pavao - Stanje prije radova

Slika 2.
Sv. Petar i Pavao - Stanje nakon radova

Nedestruktivne istraživačke metode na štafelajnim slikama na drvu

Diplomski rad, Maja Vurušić

Mentor: izv.prof. dr. sc. Vladan Desnica

Komentorica: izv.prof. mr. art. Tamara Ukrainčik

Komentor: prof. pov. umj. Mario Braun

Datum obrane: 4. lipnja  2013.

 

U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko-restauratorski radovi na ikoni „Sv. Petar i Pavao“ smještenoj u kretsko-venecijanski krug. Autor je nepoznat, a pretpostavlja se da datira iz XVII. stoljeća. Izvedena je u tehnici tempere s pozlatom na platnenom nosiocu zalijepljenom na drvo. Ikona je dio veće zbirke koja je u vlasništvu obitelji Desnica.

Prije početka radova, ikona je analizirana UV i IC svjetlom, napravljen je rentgenski snimak te je uzorak laka analiziran tankoslojnom kromatografijom (TLC) i infracrvenom spektroskopijom (FT-IR). Napravljena je i mikrofotografija platna, a slikani sloj analiziran je analizom rentgenske fluorescencije (XRF). Analize su bile od velike pomoći prilikom planiranja korištenih metoda i materijala.

Preliminarnom procjenom ustanovljeno je da je ikona u dobrom stanju s nekoliko mehaničkih oštećenja osnove, slikanog sloja i pozlate te diskoloriranog laka na kojem je sloj prljavštine. Zbog želje vlasnika i etike struke odlučeno je da će radovi na ikoni biti minimalni, a korišteni materijali prirodni i reverzibilni. Konzervatorsko-restauratorski radovi popraćeni su detaljnom pisanom, grafičkom i fotodokumentacijom.

Teorijski dio podijeljen je na dva dijela. U prvom dijelu opisana su povijesno-umjetnička istraživanja koja su usmjerena na prijašnji smještaj ikone te na razumijevanje ikona općenito i kretsko-venecijanske škole. U drugom dijelu opisane su nedestruktivne metode istraživanja korištene pri analizi štafelajnih slika. Svaka metoda zasebno je objašnjena te su navedene njene mogućnosti potkrijepljene primjerima.

U prilogu diplomskog rada dokumentiran je dio ikona iz spomenute zbirke. Dokumentacija se sastoji od kratkog povijesno-umjetničkog dijela te kratkog opisa identifikacije i zatečenog stanja materijala, a sve je  popraćeno fotografskom dokumentacijom i rezultatima analize slikanog sloja XRF-om.