ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Bezgriješno začeće - slika prije radova

Bezgriješno začeće - slika u tijeku radova

Bezgriješno začeće - slika nakon radova

Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Bezgriješno začeće“ i rendgenska radiografija u svrhu dijagnosticiranja umjetnina

Diplomski rad, Mislav Fleck

Mentorica: izv. prof. mr. art. Tamara Ukrainčik

Datum obrane: 25. rujan  2013.

Sažetak

U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Bezgriješno začeće” nepoznatog autora, vlasništvo Franjevačkog samostana Sv. Roka u Virovitici.

U teorijskom dijelu podrobnije je obrađena tema korištenja rendgenske radiografije u svrhu dijagnosticiranja umjetnina.Pomoću te nedestruktive analize utvrđeno je da je slika potpuno preslikana. Na RTG snimkama se vidjelo da je original ispod preslika u vrlo dobrom stanju. Tema je obrađena na način da približi i objasni kako gledati rendgenski snimak, kako nastaju i na koji način X-zrake djeluju na određeni materijal. Na slici „Bezgriješno začeće” preslikom je gotovo u potpunosti ponovljen originalni slikani sloj. U desnom donjem kutu slike (gledano od strane promatrača) vidljiv je potpis „Ponovio Stanko Hampl. 1871.”, što je odmah ukazivalo da je slika potpuno preslikana.

Pomoću istraživanja je zaključeno da su na slici do sada izvršene dvije restauratorske intervencije, tijekom kojih je slika preslikana. Prvi preslik, za razliku od drugog, nije bio naslikan u potpunosti preko cijele slike. Prilikom drugog, potpunog preslika, na originalni sloj bilo je aplicirano 16 zakrpa koje su pokrivale oštećenja originalnog nosioca.

Obzirom na vrlo postojani preslik koji je pokrivao originalni slikani sloj, najkompleksniji zadatak tijekom konzervatorsko-restauratorskih radova na slici, bio je utvrditi način kako ga ukloniti, a da se ne ugrozi original. Uz dozvolu nadležnog Konzervatorskog odjela u Požegi pristupilo se skidanju preslika. U sklopu ovih radova, a nakon uklanjanja preslika, izvedene su rekonstrukcije u nosiocu. Na zakrpe je nanesena kredno-tutkalna osnova i zatim je slika tretirana na toplinskom-vacuum stolu. Šav na slici bio je odrezan u fazi prve intervencije, kad  je slika bila djelomično preslikana. To se može zaključiti po zakrpama na poleđini s kojima je slika bila spajana. Zakrpe su lijepljene jakom smolom koja je morala povezati dvije polovice slike u cjelinu. Na gornjem dijelu slike, ispod okomite zakrpe, vidljiv je naknadno prošiven rub slike izveden tankom špagom, koja je također imala ulogu povezivanja dviju  polovica slike.

Odlučeno je da će slika bit dublirana i na taj način spojena u cijelinu. Za dublirno platno korišteno je teflonsko platno koje, za razliku od lanenog, ima mnogo slabije oscilacije na promjene vlage i topline, što je u ovom slučaju vrlo važno zbog mogućeg raspucavanja kita uzduž čitavog šava. Za nadopunu osnove na mjestu šava korišten je voštani kit, jer je elastičniji od kredno-tutkalnog. Nakon dubliranja i spajanje slike u cjelinu, slika je retuširana, te zaštićena slojem laka. Bitno je napomenuti, da je slici vraćen originalni izgled, po kojem je vidljivo da je originalno djelo rad puno vještijeg majstora nego što je bio autor preslika.

Konzervatorsko-restauratorski radovi popraćeni su pisanom, grafičkom, te fotodokumentacijom. Nakon izvršenih konzervatorsko-restauratorskih radova, slika će biti vraćena vlasniku.