Marko Dajak: Garnitura pokreta

NMG@PRAKTIKA_Marko Dajak: Garnitura pokreta
Galerija kluba Kocka, Dom mladih Split, Ulica slobode 28
OTVORENJE: četvrtak, 31. ožujka 2022. u 20h
Izložba je otvorena do četvrtka, 7. travnja radnim danom od 18 do 20 sati.

O RADU:

Kada su braća Lumière 1896. prvi put prikazali film Arrival of a Train at La Ciotat, publika je u panici krenula bježati iz dvorane, vjerujući kako pravi vlak dolazi prema njima. Nitko tada nije ni slutio koliko će se uloga vlakova izmijeniti kroz sljedećih stotinu godina.
Iz strašnih mašina koje prevoze ljude i sirovine preko cijelih kontinenata, vlakovi su danas postali zadnje prijevozno sredstvo koje ćete izabrati. Ipak, njihova moć je i dalje postojana. Vlakovi su sveprisutni u urbanim sredinama u smislu podzemnih željeznica, ali također i u smislu materijalizacije ideja i poruka…

Od druge polovine dvadesetog stoljeća, s razvojem urbane, popularne i ulične kulture, ljudi s ivice društva (beskućnici, buntovnici) svoje poruke prenose putem grafičkih poruka na vlakovima, postajama, vagonima. Ostavljaju svoj rukopis i, poput špiljskih ljudi, plemena i antičkih grafitera, šalju poruku:  „Ja sam tu, prisutan sam.“
Iako se subkulturne scene sve više aktualiziraju i prepoznaju čak i u umjetničkim institucijama, iako ministarstva i zaklade financiraju nastanak street arta, mnogi autori i danas ostaju enigme, a posebno writeri grafita na vlakovima.
Radeći to pod okriljem noći, koristeći kredu, sprej i druge materijale, gerilci svoje radove stvaraju brže od umjetnika u ateljeima, a njihove poruke dolaze do šire publike nego što bi došle u galeriji ili muzeju. 

Marko Dajak u multimedijalnoj izložbi Garnitura pokreta prati odnos između tradicionalnih ustanova, suvremenih galerija, kolekcionara, publike i writera. Koristi interdisciplinarne metode i različite medije (fotografija, grafika, žica, lightboxevi, umjetnička knjiga…) kako bi istražio utjecaj „umjetnosti na vlakovima“ na društvo općenito, ali konkretno na suvremene umjetničke prakse.
Rad je prvenstveno zamišljen u formi artist booka – knjige umjetnika koja je dio većeg rada prostorne instalacije promjenjivog postava.
Između svega što je predstavljeno izložbom (a postav se uvijek prilagođava prostoru), knjiga umjetnika je tu u ulozi prezentacije svih popratnih pojava koje dolaze uza scenu grafita na vlakovima te obuhvaća Dajakovu višegodišnju umjetničko-istraživačku praksu, podsjećajući na težinu i vrijednost analognih medija, koji za razliku od digitalnih medija imaju tendenciju bolje zadržati sjećanje, otvarajući tako još jednu temu – onu vezanu za prolaznost i kratkotrajnost pisanog traga, života, ideala.
Prostorna instalacija Garniture pokreta sadrži izvorne radove i dijelove prisvojene s vlakova, okupljajući tako niz predmeta: električni vodovi, originalni natpisi, uniforma i drugo.
Garnitura uključuje i panel, odnosno metalnu ploču koja predstavlja vlak, a na kojoj su izložene grafičke matrice izrađene na predlošcima fotografija koje približavaju atmosferu željeznice.
Prozori vlaka prenamijenjeni su u lightboxeve s fotografijama writera u akciji, čime dobivamo ekskluzivni pristup tim gerilskim trenucima brzog djelovanja i anksioznog iščekivanja.

Promišljajući o grafitima na vlakovima, nameće se sljedeći zaključak: bilo da se radi o statičnim radovima, kao na primjer na zidovima željezničkih postaja ili o mobilnim grafitima na tramvajima, činjenica je da umjetnost u javnom prostoru (pogotovo pomičnom) dopire do svih slojeva društva i tipova ljudi. Dok će u galeriju na izložbu doći isključivo akademska zajednica, prijatelji autora ili ljudi koji žive u blizini, ilegalni rad na vagonu će vidjeti svi prolaznici i putnici: od direktora hotela preko čistačice do prosjaka. Iako svoje radove ne mogu prodati, autori grafita na vlakovima – ironično – svoju poruku mogu bolje plasirati kao ilegalni rad u javnom prostoru nego što bi to mogli u izložbenom prostoru, čime se aktualizira tema dostupnosti umjetnosti svim slojevima društva.

Slijedeći svoje istraživanje, Dajak postavlja pitanje: „Postoji li bolji i direktniji način da tvoja umjetnost bude vidljiva? Postoji li bolja izlagačka praksa?“

O AUTORU:

Marko Dajak (1990.), rođen u Splitu, završio je nastavnički smjer na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu pod mentorstvom prof. Ines Krasić i prof. Sonje Vuk. Magistrirani je nastavnik likovne kulture i likovne umjetnosti, a glavno polje interesa mu je grafika i primijenjena grafika. Amaterski se bavi analognom fotografijom koju nerijetko kombinira s grafičkim tehnikama te istražuje mogućnosti grafičkog procesa i prikaza. Fasciniraju ga i zaokupljaju napušteni prostori, odbačene stvari, izmaknuti ljudi i njihovi životi, stare tehnike i tehnologije, subkulture i margine društva. U slobodno vrijeme prati i dokumentira aktualnu grafiti scenu i njene aktere. Povremeno se bavi scenografijom i ilustracijom. Samostalno izlagao u Hrvatskoj i sudjelovao na skupnim izložbama u državi i inozemstvu. Trenutno radi kao stručni suradnik grafičkog odsjeka Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, radionica za visoki i duboki tisak.

══════════════════════════════════════════

KUSTOSICA: Katarina Duplančić
KUSTOSI PROGRAMA NMG: Katarina Duplančić, Natasha Kadin, Vedran Perkov
DIZAJN: Nikola Križanac
PRIJEVOD: Katarina Duplančić
DOKUMENTACIJA: Glorija Lizde
POSTAV: Marko Dajak, Katarina Duplančić, Franko Sardelić Kolinac
DONATORI: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Split
MAVENU PODRŽAVA: Zaklada Kultura nova
ZAHVALE: KUM, MKC, PDM

══════════════════════════════════════════

FB event   DEPLIJAN