Zdenko Bašić:  Vjetrove sjene (izložba)

Otvorenje izložbe Vjetrove sjene dobitnika Velike nagrade Šestog Hrvatskog biennala ilustracije ZDENKA BAŠIĆA održat će se u četvrtak, 14. prosinca 2017. u 19 sati u Galeriji Klovićevi dvori, Jezuitski trg 4, Zagreb, Hrvatska / www.gkd.hr

Izložba ostaje otvorena do 28. siječnja 2018.

The Klovićevi dvori Gallery has the honour of inviting you to the opening of the exhibition
of Grand Prix Winner of Sixth Croatian Biennale of Illustration ZDENKO BAŠIĆ on Thursday, December 14th 2017 at 7 p.m. The exhibition will remain open until January 28th 2018.

Otkada je prije desetak godina, 2006. godine Galerija Klovićevi dvori pokrenula projekt Hrvatskog biennala ilustracije Zdenko Bašić njegov je sastavni dio uz nemali broj drugih autora poput Zvonimira Baloga, Ivana Gregova, Ivane Guljašević, Marsele Hajdinjak,  Marijane Jelić, Ane Kadoić, Dubravke Kolanović, Sanje Pribić, Voje Radoičića, Danijela Srdareva, Tomislava Tomića, Tomislava Torjanca, Manuele Vladić Maštruko, Pike Vončine, Ive Višošević i dr. koji su podjednakim žarom svojim prijavama uvijek iznova podupirali novoutemeljenu manifestaciju.

U svojih je šest sudjelovanja na izložbama biennala Bašić nagrađen dva puta – prvi put na Prvom biennalu drugom nagradom žirija te na posljednjem, Šestom biennalu na kojem je osvojio Grand prix / Veliku nagradu povodom čega i nastaje ovogodišnja samostalna izložba.  No, to nije prvi put da Bašić izlaže u Galeriji Klovićevi dvori. Vrlo je zapažena bila njegova opsegom mala, no bajkovitošću scenografije začudna, čak ne izložba, već scenografska instalacija postavljena u predvorju Galerije 2011. godine prilikom predstavljanja knjige Sjeverozapadni vjetar.

Upravo su njegove autorske slikovnice, Sjeverozapadni vjetar: o vilenjacima i elementarnim bićima sjeverozapadnog dijela Medvednice pa do Samoborskog gorja  (2011., Planetopija) te Mjesečeve sjene: o vješticama i pričama noćnih sati sjeverozapadnog dijela Medvednice i Samoborskog gorja  (2013., Planetopija) posebnost njegova kreativnog stvaranja. Iako je primarno likovni umjetnik – ilustrator, a po obrazovanju grafički dizajner, Zdenko Bašić u ovim je knjigama uz to i autor teksta. Taj književno-likovni pristup svojevrsni je gesamtkunstwerk i podsjeća na rad velikoga pisca i ilustratora Zvonimira Baloga (pobjednika prethodnog Petog biennala).  U konačnici taj rad rezultira ne samo knjigom kao zasebnim djelom, već ideju razvija dalje te knjiga postaje predloškom za novo umjetničko djelo – film.

….. Iz likovnog pak kuta gledano Zdenko Bašić slijedi klasičan put. U Zagrebu pohađa Školu primijenjene umjetnosti i dizajna, Odjel grafičkog dizajna, a potom upisuje Akademiju likovnih umjetnosti gdje je na Odsjeku za animirani film i nove medije u klasi profesora Darka Kreča diplomirao 2005. godine desetominutnim lutka filmom Priča o snijegu – Anđeli u snijegu za koji je dobio priznanje kao najbolji diplomant godine. Otada kontinuirano i predano radi te bilježi cijeli niz ostvarenja u ilustraciji, animiranome filmu, glazbenim videospotovima i drugim medijima.

Kao ilustrator izradio je ilustracije za brojna književna djela domaćih i inozemnih izdavača poput Božićne priče Charlesa Dickensa, Alise u zemlji čudesa Lewisa Carrolla, Snjeguljice, Pinocchia, Grimmovih i Andersenovih bajki, Priča iz davnina I. Brlić Mažuranić, Frankensteina Mary Shelley i drugih.

Za mnoge od njih primio je nagrade i priznanja. U svojim radovima on spaja naizgled nespojivo – motive starinskog, dalekog i  prošlog obrađuje suvremenom digitalnom kompjuterskom grafikom te pritom uspijeva evocirati uspomene i djetinjstvo, pobuditi emocije, a promatrača prenijeti u neki drugi, bajkovit i velom tajni obavijen svijet.
No, značajan dio Bašićeva stvaralaštva pripada stvaranju animiranih filmova. Uz diplomantski Priča o snijegu – Anđeli u snijegu  realizirao je još dva animirana filma – Vesla (2011.) i Guliver (2009.) za koji je nagrađen Oktavijanom na Danima hrvatskog filma 2009. te četiri dokumentarno-igrana serijala Sjeverozapadni vjetar: između legende i stvarnosti (2017.) nastala prema istoimenoj knjizi. Kada je 2016. osvojio Veliku nagradu Šestog hrvatskog biennala ilustracije bila je to nagrada za najbolji odgovor na zadanu temu – preispitivanje odnosa ilustracije i animacije, njihovo preplitanje i primjena. Priče i ilustracije zasnovane u knjigama zaživjele su u novom, filmskom mediju i dobile novu, suvremeniju i pristupačniju formu. U tom je smislu  odnos književnog i likovnog važniji i od samog odnosa animacije i ilustracije. Jer najpopularniji filmski uradci u zadnjih dvadesetak godina svoje ishodište crpe upravo iz knjiga. Nemoguće je ne spomenuti komercijalni uspjeh Hobbita i Gospodara prstenova J. R. R. Tolkiena, Narnijskih kronika Tolkienova prijatelja i suvremenika C. S. Lewisa ili već spomenutog Harryja Pottera J. K. Rowling čije su filmske adaptacije popularizirale fantastičnu literaturu, napravile pravi boom i stekle vojske vjernih pratitelja širom svijeta. Mnogi će zbog takvog komercijalnog uspjeha umanjiti umjetničku vrijednost tih djela, no zaokupljenost svjetovima fantastike i mitologije seže daleko u prošlost, a oba su ionako odavno dijelom kulture svijeta. I Bašić svoje knjiške ilustracije transponira u pokretnu animaciju i film. Njegov je stil, iako prožet mnoštvom referencija i poznatih toposa, ipak jedinstven, autentičan i sasvim osoban.

Iz teksta predgovora Danijele Marković, autorice i kustosice izložbe

S web stranice: https://gkd.hr/izlozba/zdenko-basic-vjetrove-sjene/

Više o autoru vidjeti na: https://hr-hr.facebook.com/Zdenko-Basic-Art-291953974196226/ 

POZIVNICA (Link na JPEG)