James Benning: Bez naziva (Vrijeme)

Kolegij Povijest umjetnosti 2

Gost predavač James Benning

srijeda, 29. ožujka 2017., u 12 i 30 sati

Mala predavaonica, Ilica 85


Serije za invizibilno kino, Institut za suvremenu umjetnost, Zagreb, Trg Kralja Tomislava 20

Poziv na vizualni itinerarij Jamesa Benninga od 30. ožujka do 4. travnja 2017. u Zagrebu, Rijeci i Vodnjanu.

Da sam te pitao da opišeš kretanje svjetla u snimci rijeke, vjerojatno bi rekla da sunčeva svjetlost prolazi kroz kadar tijekom sedamnaest minuta. Naravno, to nije točno. Sunce fokusira svjetlost u jednom smjeru, a kako se zemlja okreće oko svoje osi, rijeka je ta koja se kreće, a ne svjetlo. Tako ovaj snimak zapravo dokumentira koliko se zemlja okrenula (ili koliko se rijeka pomaknula) tijekom sedamnaestminutnog trajanja. (J.B.)

Prva petlja 30. 03. -  07. 04. 2017.

Institut za suvremenu umjetnost, Zagreb, Trg Kralja Tomislava 20

Otvorenje: četvrtak 30. 03. 2017
U 19:00  razgovor - James Benning; u 20:00 projekcija

Čitateljičina petlja
digital, boja, zvuk, 51 min

Reader Loop je sniman u mom domu u Val Verdeu, Kaliforniji.
Bilješka: iz mog filma Readers, u nastajanju. (J.B.)

Radno vrijeme galerije: utorak – subota od 12:00 – 19:00 sati

Za svoje prvo putovanje u Zagreb, Rijeku i Vodnjan od 30. ožujka do 4. travnja ove godine, James Benning će uprizoriti šest vizualnih formula za računanje rada vremena u seriji petlji Bez naziva (Vrijeme). Benningova velika petlja psihogeografska je mapa šest digitalnih loopova za pomno iščitavanje šest sustava promjene vremena, koje će autor otvarati dan po dan u šest različitih galerijskih ambijenata sa sudionicima cijelog ili dijela računalnog itinerarija. 
 
Krajolici su funkcije vremena, a subjekti su funkcije krajolika govori Benning o svojoj politici estetike u trajanju i dokumentiranju duha prostora i vremena. Izmještena i razvedena topografija putopisa Bez naziva (Vrijeme)uključuje šest fenomena za šest funkcija vremena koje autor otvara i povezuje tijekom šestodnevnog  ininerarija za gledanje i slušanje. Lekcijsko putovanje započinjemo zagrebačkim petljama: Čitateljičinom petljom (razgovor i otvorenje 30. ožujka u 19 sati u Institutu za suvremenu umjetnost u Zagrebu), Željezničkom petljom (razgovor i otvorenje 31. ožujka u 19 sati u MM centru u Zagrebu), Petljom crteža (otvorenje 1. travnja u 19 sati u Muzeju suvremene umjetnosti - Stalni postav “Zbirke u pokretu”, u Zagrebu) i Petljom koksa (otvorenje 2. travnja u 20 sati u Greti u Zagrebu). U Rijeci Benning otvara Petlju sirovog željeza (otvorenje 3. travnja u 19 sati u Mini-art kinu), a u Vodnjanu posljednju Šumsku petlju (otvorenje 4. travnja u 19 sati u Apoteci). 
Uz Benningovu procesualnu ekozofiju slika, vidjet ćemo njegov paradigmatički strukturalni 16-milimetarski film Samoubojstvo krajolika iz 1986. godine, simptomatologiju dvaju zločina čiji su protagonisti funkcije tridesetak godina udaljenih društvenih i duševnih krajolika. Filmsku kopiju prikazat ćemo 1. travnja u 20 sati u dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu i 3. travnja u 20 sati u riječkom Art-kinu Croatia, a razgovor s autorom nakon filma vodit će Dragan Rubeša i Tanja Vrvilo.

Ovaj je vizualni itinerarij ujedno prvi dolazak i predstavljanje jednog od najutjecajnijih predstavnika američke neoavangarde, čija mapa osobnog konceptualizma povezuje žarišta vizionarskog filma i suvremene umjetnosti, fokusirajući se na konstrukciju motrišta i ekonomije pažnje. Fiksacije nadzirane stvarnosti, zaustavljeni okviri za krajolike poslije nestanka ljudi supostavljaju i ponovno uprizoruju zazornost prošlog i ovog stoljeća, od utopije do jeze. Benningov gotovo polustoljetni umjetnički arhiv obuhvaća četrdesetak 16-milimetarskih filmova snimljenih tijekom četiri desetljeća (do 2007. godine) i vjerojatno dvostruki broj digitalnih radova i serija, instalacija za kino ili druge prikazivalačke prostore koji su nastali u radosnom ubrzanju tijekom posljednih desetak godina. Benning ovu dvodijelnu strukturu radikalno individualističke povijesti filma prekida rizomatskim projektom izmještanjaDvije kolibe (Two Cabins), koji je započeo gradnjom replika šumskih koliba američkog filozofa prirode Henryja Davida Thoreaua i američkog matematičara i teroriste protiv tehnološkog društva Theodora Kaczynskog, “Unabombera”. Benning je replike izgradio od srpnja 2007. do lipnja 2008. godine na svojoj zemlji u šumi Sierra Nevade, opremivši ih vlastitim kopijama slika, pisanih dokumenata, replikama predmeta i biblioteke prisvojenog umjetničko-revolucionarnog slobodarskog kolektiva. Projekt je bio u fokusu prve Benningove samostalne izložbe koja se odvijala u Kunsthausu u Grazu 2014. i Kunstvereinu u Hamburgu 2015. godine pod naslovom Dekodiranje straha (Decoding Fear).

Cijeli program vidi ovdje: www.filmskemutacije.com
& web.facebook.com/filmske.mutacije