Marina Ištvan: VERTIGO

Projekt Oni dolaze..... predstavlja umjetnicu Martinu Ištvan s multimedijalnom izložbom Vertigo čije će se otvorenje održati u petak, 7. veljače 2020. u Galeriji SC s početkom u 20:00 h. Izložba je otvorena do 15. veljače, radnim danom od 12:00 do 20:00 te subotom od 10:00 do 13:00.

Proces propitivanja identiteta ujedno označava i postupak ograđivanja od problema koji su dio onoga što čini bivstvo svake osobe. Analitičkim instrumentarijima poput introspekcije ili retrospekcije moguće je ponirati u vode podsvjesnog i spoznati uzroke vlastitih destruktivnih mehanizama. Proces spoznaje podsvjesnih mehanizama svojstven je svakom čovjeku, a svoju inačicu uranjanja u podsvjesno Martina Ištvan predstavlja u multimedijalnoj izložbi Vertigo.

Izložbu čine dvije kiparske instalacije, kinetička skulptura i zasebni video rad kojima umjetnica bilježi trenutke osobne fragmentacije u različitim periodima života, kao i metode kojima se autokritički hvata u koštac s isplivanim fragmentima podsvijesti.

U radu Skok u sebe umjetnicu simboliziraju noge odijeljene od trupa i postavljene na vrha ljestava u položaju skoka u ponor vlastite podsvijesti predstavljene bazenom s plutajućim perikama. Dezintegracija perika odražava unutrašnje procese umjetničine dezintegracije. Skok treba gledati kao autoanalitički čin prijelaza iz svjesnog stanja u nesvjesno, kako bi se proniknuli uzroci različitih unutrašnjih uvjetovanosti. Ogledalo postavljeno nad bazenom pojačava dojam propadanja svijesti, a istovremeno zrcaljenje u bazenu simbolizira i autorefleksiju umjetnice o njenom unutrašnjem životu.

U kinestetičkoj skulpturi Vrtnja, umjetnica sebe postavlja u kadar instalacije kroz zgrčene ruke koje se drže za rotirajuću ruču. Okretanje ruku oko ruče simbolizira vrtnju u krug oko postojećih problema. Kontinuirano snažni okreti ruku sugeriraju vrtoglavost ulaska u podsvijest i sanaciju potisnutih trauma koja može dovesti do uspostave stabilnog životnog ritma ili, pak, besmislenu dinamiku vrtnje oko problema koja vodi u (auto)destrukciju.

Udaljavanje od problema ujedno je i proces koji uključuje vlastito defragmentiranje. U suštini riječ je o ambivalentnom procesu kojim se umjetnica bavi u radu Potonuće. Dvojnost se u radu temelji na ishodu autorefleksivnih postupaka – s jedne strane umjetnica prikazuje suočavanje s podsviješću u obliku polegnutih, opuštenih nogu na postamentu, a s druge strane potiskivanje anksioznosti materijalizira u plišanim psićima koji najlonom odvojeni od ispruženih nogu cvile i međusobno se sudaraju. Rezultat gledanja u podsvijest i odmicanja od internaliziranih mehanizama sučeljavanja s problemima u umjetničinom radu se udvaja tako što se ponavljanje umjetničinih razvijenih i usvojenih rehabilitacijskih metoda ovisno o perspektivi gledanja predstavlja kao uspješan ili neuspješan autoterapijski projekt. Teme perspektive i promatranja umjetnica se dotiče i prilikom oblikovanja postamenta tako što ga u donjem dijelu ravnim rezom perspektivno mijenja, naglašavajući pritom perspektivu postamenta.

Kratkometražni eksperimentalni video rad Vertigo objedinjuje predstavljene instalacije. Snimljenim kadrovima umjetničina previranja postavljena su u autobiografski kontekst, uprizorujući osobnu fragmentaciju u umjetnici bliske lokuse. Montirajući kadrove izvedbi kretnji i one-minute skulptura nasuprot bučnih kadrova laveža psića, umjetnica u narativ unosi osjećaj nervoze i nestrpljenja naglašavajući kroz video tjeskobno osjećanje koje prožima cijelu izložbu.  (predgovor, Leopold Rupnik)

Galerija SC, Savska 25, Zagreb / pon–pet: 12–20h, sub: 10–13h

Web: galerija.sczg.hr   facebook.com