Dvije radionice dizajna

Na završnoj godišnjoj izložbi ALU PERSPEKTIVA, u sklopu kolegija grafičkog oblikovanja koje vodi izv. prof. mr. art Natalija Nikpalj, prikazan je i izbor radova sa dviju radionica dizajna održanih na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu.

Radionice su održane u ljetnom semestru (veljača/ svibanj) akad. g. 2020./2021. u nekoliko on line termina putem ZOOM platforme.

Jedna je radionica organizirana za studente izbornog kolegija Oblikovanje vizualnih komunikacija preddiplomskog studija s više odsjeka ALU, dok je druga bila međunarodna i namijenjena profesionalnom usavršavanju te su na nju bili pozvani i Erasmus studenti dizajna iz Irske te studenti MA Grafike ALU Sveučilišta u Zagrebu smjera PG u sklopu kolegija Digitalno oblikovanje.

Radionica dizajna

Kako osmisliti mitološki suvenir?

Radionica dizajna Kako osmisliti mitološki suvenir? dio je većeg višegodišnjeg projekta u organizaciji Matice hrvatske, Instituta za etnologiju i folkloristiku te Knjižnica grada Zagreba, koji se već četvrtu godinu odvija pod nazivom Hrvatska mitska baština u ranome srednjem vijeku.

Suradnici na projektu su: dr. sc. Lidija Bajuk, inicijatorica, red. prof. Zvjezdana Jembrih, red. prof. Koraljka Kovač, Stanislav Kovačić, te svake godine i drugi književnici i autori.

Radionice su se dosad održavale u prostoru Galerije VN u Ilici, no zbog epidemijskih mjera i uvjeta ove godine je radionica održana on-line.

Tema je ove godine bila Bestijarij, te su sudionici imali priliku istražiti, analizirati i osmisliti vlastita rješenja i prikaze na tu temu. Većina rješenja bila je orijentirana prema pozitivnim konotacijama i zaštitničkim elementima životinja i animalnih bića, te su osmišljeni njihovi apstrahirani oblici koji se mogu nositi na torbama i ruksacima kao šivani privjesci  ili 3D printani modeli.

Radionica dizajna

Dizajn i pandemija

Stručna radionica Dizajn i pandemija organizirana je kao međunarodni panel u dva termina u veljači te u svibnju s namjerom da pokrene promišljanje o načinu i profesionalnom segmentu vizualne komunikacije u situaciji pandemije.

Poticaj i polazište ovakvom obliku analize situacije i mogućnostima dizajna u kontekstu komunikacije zaštite i očuvanja zdravlja nalazimo u nesnalaženju te raznovrsnosti odgovora na novonastalu situaciju koju svatko od sudionika zatiče u svom okruženju, gradu i državi.

Promijenjeni način života (Life at Home) te ograničenja za fizičke i socijalne kontakte (The new normal?) koja su uvedena kao modeli obaveznog ili poželjnog ponašanja utjecali su na sve nas. Ova se studija ponajprije bavila načinima i oblicima sredstava vizualnih komunikacija u situaciji pandemije kojima su se takve restrikcije nastojale komunicirati prema javnosti. Nastojanja sustava da se odgovori brzo zapravo su rezultirala improviziranim rješenjima te su analize pokazale velike oscilacije u pristupu i rješenjima, pa tako kod nekih znakovnih sustava nalazimo nejasne ili dvosmislene poruke kao i nedosljedno i zbunjujuće kolorno kodiranje. Uočena je potreba za jasnijim prenošenjem poruka te se kao model znakovni sustav dovodi u pitanje i primjenjuje lingvistički model. Kao rezultat radionice neki sudionici predlažu nove, afirmativne piktograme s pozitivnom konotacijom.

Što možemo učiniti i kako dizajn može postati jezik kojim prenosimo optimistične poruke u teškim situacijama, pitanja su i odgovori koje smo ovdje otvorili za neku novu radionicu.

Natalija Nikpalj